Blog In Praktijk

Blog In Praktijk

25
aug 2016

3 tips voor ouders – 1e middelbaar..

wat als eerste middelbaar
Ging/gaat jouw (hoogsensitieve/ beelddenkende) tiener naar het (eerste) middelbaar?
 
Het is een hele stap! Zo ‘even’ naar het middelbaar. In Nederland zijn de eerste scholen al weer begonnen en de eerste mails komen al weer in mijn mailbox.
Ouders zien dat hun gevoelige zoon of dochter het toch wel zwaar heeft en dat school (veel) minder rekening lijkt te houden met dat wat het kind nodig heeft.
 
De wisselingen van lokalen en/of docenten helpt daar nu ook al niet echt bij, zeker niet voor de gevoelige en/of visuele kanjers die al zo’n moeite hebben met verandering.
 
Mijn (zowel persoonlijke als professioneel) ervaring is dat het belangrijk is om te kijken wat je kind nodig heeft en daarbij de juiste balans te vinden tussen ‘Er zijn en actie ondernemen’.
 
Hierbij enkele tips:
 
1) Bekijk of jij er wellicht meer last van hebt als je kind.
Vaak zie ik dat ouders nog ‘oud zeer’ van vroeger hebben. Ze hadden zelf niet de leukste ervaring op de (eerste dag van..) middelbare school gehad bijvoorbeeld. Het is belangrijk om je eigen angst niet op de situatie van je kind te ‘plakken’. Heb je oud zeer? Ga er dan mee aan de slag door er over te praten met iemand die je vertrouwd en/of bij grote pijn wellicht een coach of therapeut? Hierdoor zul je zeker ook je kind helpen omdat je zult merken dat na enkele gesprekken je al veel steviger in je schoenen staat (en dat is wat je kind nodig heeft!)
 
2) Luisteren in plaats van praten
Oplossen kun je het (vaak) niet. Die wisseling van de docenten/lokalen bijvoorbeeld elk uur los je niet even op. Toch, zeker als je kind moeite heeft met verandering, is het belangrijk om te zorgen dat ze die gevoelens kwijt kunnen na die dag vol nieuwe gezichten.
Probeer daarbij te luisteren (in plaats van te praten). Je hoeft ook niet steeds een oplossing te bieden… Je kent dat vast van jezelf als je ergens mee zit, gewoon iemand die even wil luisteren is vaak al genoeg.
Soms kan het fijn zijn om (zeker voor de beelddenkers) er even over te tekenen. Dat gezicht van die leraar wiskunde (die toch wel eng keek) wordt wellicht al wat makkelijker te behapstukken als je er een cartoon van maakt!
 
3) Niet redden maar leren zwemmen
Veel ouders hebben de neiging om hetzelfde te doen als dat ze wellicht gewoon waren op de lagere school. Er is iets, we bellen school. Maar nu ze op het middelbaar zitten is dat niet zo evident, alleen al de berg met verschillende docenten maakt het niet gemakkelijk.
Overleg daarom met je kind wat het wil. Wil hij/zij niet dat je contact neemt respecteer dat. Je kind wordt groter en wil daardoor ook dingen zelf oplossen.
Daarnaast is het belangrijk dat ze ‘leren zwemmen’. Als jij een reddingsband gaat gooien voordat ze de kans krijgen om echt goed te leren zwemmen zullen ze het nooit leren.
Zoek dus het evenwicht tussen begeleiden, aanmoedigen en oplossen.
 
Goed! Het gaat spannend zijn! Ik kan me goed voorstellen dat je vader/moederhart af en toe echt pijn doet bij al die verhalen… Maar jouw steun en aanmoediging vanaf de zijlijn (en in stilte?) zal hun echt sterker maken! Ze kunnen dit!! En de harde kantjes zullen er zeker nog af gaan na een paar dagen/weken!
 
Succes & Yes you can!
 
Groet, Sandra Kleipas
 
www.SandraKleipas.com©

Copyright © In Praktijk