Beelddenker(s)

Beelddenker(s)

Beelddenken in het kort

Je kunt op veel manieren informatie tot je nemen, sommige mensen hebben een visuele dominantie. Deze visueel sterke personen denken in gebeurtenissen, plaatjes, beelden en filmpjes. Dit in tegenstelling tot auditief sterke woorddenkers welke hoofdzakelijk gebruik maken van de linker hersenhelft en die voornamelijk een lineaire manier van denken hebben ‘woorddenkers’.
Beelddenkers denken razend snel (ongeveer 12x sneller dan woorddenkers) en vinden oplossingen zonder er een verklaring voor te hebben.

Een woorddenker (iemand met een auditieve voorkeur) neemt gemiddeld zo’n 2,5 woord per seconde waar terwijl een beelddenker zo’n 32 beelden per seconde verwerkt.
Beelddenkers zijn talentvolle creatieve, slimme en gevoelige kinderen, die voornamelijk gebruik maken van hun rechter hersenhelft. Toch kan het ook lastig zijn in een wereld welke voornamelijk auditief gericht is.

KenmerkenWoordenofbeelden meisje

Beelddenkers zijn te herkennen aan de volgende eigenschappen;

– Leert via beelden
– Denkt vooral in plaatjes (en filmpjes) in plaats van in woorden
– Leert vanuit het grote geheel en kan daardoor details over het hoofd zien (topdown)
– Bij het geven van instructies is vaak herhaling nodig
– Is gemakkelijk afgeleid
– Lijkt in de klas vaak te dromen
– Zal onderpresteren als hij niet op visuele manier kan werken/leren
– Heeft groot risico op faalangst
– Wanneer eenmaal iets in het hoofd zit vergeet hij dit nooit meer
– Stampwerk en/of herhaling zorgt er voor dat hij al snel afhaakt
– Resultaten zijn vaak wisselend
– Kan datgeen wat hij bedenkt moeilijk(er) onder woorden brengen
– Bezit meer kennis dan tot uiting lijkt te komen
– Bekijkt zaken vanuit verschillende perspectieven door het te visualiseren
– Is minder sterk in het spellen/lezen van woorden (wanneer dit auditief is aangeleerd)
– Heeft moeite met het onthouden van het volledige alfabet (wanneer dit auditief is aangeleerd
– Heeft moeite met het onthouden van de maaltafels (wanneer dit auditief is aangeleerd)
– Leert makkelijker door ervaring en doen
– Zal vaak eerst doen en dan denken
– Weet dingen zonder in staat te zijn uit te leggen waarom of hoe
– Lost problemen op een voor anderen soms ongebruikelijke wijze op
– Herinnert zich wat hij gezien heeft en vergeet gemakkelijk wat hij hoort
– Heeft een grote fantasie(wereld)
– Speelt graag met constructiespeelgoed (Lego e.d.)
– Is organisatorisch niet zo sterk/ organiseert op geheel eigen wijze
– Heeft moeite met tijdsbesef
– Herinnert zich plaatsen die hij eenmaal bezocht heeft
– Heeft een vaak onleesbaar handschrift
– Is van nature een gevoelig persoon
– Is muzikaal, artistiek, creatief en/of mechanisch aangelegd

WoordenofbeeldenSandra Kleipas bracht met haar boekje ‘ De gids over beelddenkende kids’, waarin ze 80 tips geeft over beelddenkers, de wetenschap over ‘de visuele manier van denken’ naar Vlaanderen. Inmiddels heeft het al heel wat stof doen opwaaien en ontvangt Sandra dagelijks beelddenkers vanuit  Nederland en heel Vlaanderen.
In enkele ontmoetingen helpt Sandra jou en je beelddenker wijs te worden binnen het auditieve onderwijs.
Deze afspraken (gemiddeld 5 a 7 ) zijn er op geënt dat jij als ouder, na het krijgen van de basis straks zelf je kind kan ondersteunen en naar mate je kind zelfstandiger wordt, hij/zij zelfstandig als beelddenker uit de voeten zal kunnen.
Wil je meer weten over deze manier van begeleiden?
Neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek via onze contactpagina

 

Overige informatie:

Niet toevallig is de term ‘ Beelddenken’ in 1951 geïntroduceerd door een logopedist genaamd Maria Krabbe. Ze begeleidde onder andere kinderen met leerproblemen, zoals dyslexie, stotteren en schrijfproblemen. Deze kinderen bleken te denken in beelden en ze besloot hen beelddenkers te noemen. Inmiddels is er heel wat nationaal en internationaal onderzoek gedaan naar visueel denken en leren (beelddenken). Onder anderen door Dr. J. Murr (Nederland) en Dr. Kreger-Silverman (USA).


naamloos-1Meer lezen?
Sandra Kleipas schreef 2 boekjes over beelddenken
‘De gids over beelddenkende kids’ (2014) 
speciaal voor (groot)ouders en leerkrachten.

‘De survivalgids beelddenken’ (2016) voor beelddenkende kinderen en de volwassenen om hen heen (180 pagina’s vol tips, tools, grapjes, verhaaltjes en herkenning.)

Wil je (snel) verder lezen? Bestel (één) van de boekjes via KLIK HIER

 

 

 

 

 

Copyright © In Praktijk