Blog In Praktijk

Blog In Praktijk

28
mrt 2017

Als je kind naar de logopedist gaat…




Het gaat niet zo lekker op school.
Rekenen en taal lijken moeilijk en na overleg met de leerkracht kies je voor een traject bij een logopedist.

Het overkwam Nele met haar zoontje Jonas.
Ze vertelt hun verhaal:

Leerstoornis
1,5 jaar geleden, Jonas zat in het 1e leerjaar, kwam de juf tijdens een oudercontact met het voorstel om Jonas te laten testen. Op school dachten ze dat het wellicht spraken was van een leerstoornis.
Het gesprek daarna kan ik me nog maar vaag herinneren. Het was alsof de bodem onder me vandaan viel. 

Mijn man en ik zijn naar buiten gegaan en hebben samen zitten huilen in de auto. Als kleuter was Jonas een kind dat nooit genoeg had van onderzoeken. Altijd vrolijk, alles aanraken, waarom vragen stellen en nooit stil zitten. We hebben ons soms afgevraagd waarom een jongetje van die leeftijd vragen stelde als ‘wanneer is de eerste ijsbeer geboren?’ en ‘Waar gaat de rups naartoe als de vlinder er is’. Als je zoontje van 3 dat vraagt weet je niet direct wat je moet antwoorden en vraag je je af wat er allemaal in zo’n kopke rond gaat.

Kleuterklas
Op de kleuterschool waren ze erg te spreken over zijn werkhouding en ook zijn sociale vaardigheden waren dik in orde. De opdrachten die hij kreeg kon hij goed maken en hoewel hij niet zo van puzzelen leek te houden deed hij braaf wat de juf hem vroeg.

In de laatste kleuterklas zagen we dat hij al goed met het telraam overweg kon. We hebben zelfs vol verbazing gekeken, ik weet het nog goed, een warme dag op het terras met een ijsje. Hij kon ons opeens vertellen dat papa met de P was en mama met de M. 

Logopedie
Enkele dagen na het gesprek hebben we besloten een gesprek aan te gaan met de zorgleerkracht op de school. Daar hebben we dezelfde boodschap gekregen. Het heeft ons doen besluiten naar de logopedist te gaan. We kregen enkele adressen mee van school en zijn direct gaan kijken waar we terecht konden.

1e jaar logopedie
We zijn naar een logopedist gegaan die volgens haar website gespecialiseerd was in leerstoornissen. Er zijn testen gedaan en vanaf dan zat onze Jonas elke week 2x bij de logopedist.
We merkte dat hij een goede klik had met haar en dat ze gezellige halve uurtjes hadden. Na enkele maanden vertelde de logopediste dat ze naar een nascholing avond was geweest en tijdens de voordracht steeds aan Jonas moest denken. Ze vertelde over de andere aanpak en het feit dat ze deze nooit had geleerd in haar opleiding(en).
Het bleek te gaan over ‘beelddenken’, we hadden hier zelf nooit over gehoord. 
Onze logopediste heeft zich hier verder in verdiept en direct nadat ze de scholing heeft gevolgd zagen we een andere Jonas. Haar begeleiding was zacht en hoewel ze dit nog moest oefenen begreep ze Jonas nu nog beter. Dit gaf hem zo veel vertrouwen.

Ook de leerkracht van Jonas en de zorgleerkracht van de school hadden nog nooit van beelddenken gehoord. De aanpak is anders maar zo goed dat de samenwerking tussen de logopedist en school ook veel verandering heeft gebracht voor Jonas.

Onze Jonas blijkt geen leerstoornis te hebben. Het blijkt dat er mensen zijn die informatie liever verwerken via beeld ze noemen het ook een visuele dominantie en in het engels ‘Visual Spatial learning’. 

Ook wij weten nu hoe we daar mee om kunnen gaan en zien dat Jonas op deze manier net zo goed mee kan als de andere kinderen in de klas.

De zon is in ons gezin weer gaan schijnen en we genieten weer van een vrolijke zoon.

Krijgt jouw zoon/dochter ook begeleiding van een logopedist en is deze (nog) niet op de hoogte van beelddenken? Op 26 juni is er een speciale nascholing voor Logopedisten. Voor meer informatie: KLIK HIER

 

 

Copyright © In Praktijk